Nu bygger vi bredband i Borås!

För nästan precis ett år sedan blev jag påmind om ett problem som bara måste lösas. Igår ställde sig Kommunstyrelsen bakom det förslag som behövs för att lösa problemet.

Det var förra sommaren, på Gotland under den sommarvecka då Visby blir till en kokande gryta av seminarier, debatter och samtal om politik, alltså Almedalsveckan. Någon stack en broschyr i handen på mig med en tabell jag inte kunde gilla.

Den visar andelen per kommun som har tillgång till snabbt bredband 2010-2012. Bara 20 procent i Borås!

tabell

Jag visste för all del att det inte var riktigt så illa som tabellen visar – under 2013 anslöts många boråsare till bredband och vi nådde 33,7 procent i fiberrankingen som presenterades i våras.

Men självklart måste vi högre och nu är det avgörande beslutet på väg. Kommunstyrelsen behandlade igår Borås Elnäts affärsplan fram till 2020 som går ut på att gräva ner 410 km fiberkabel och som ska ge minst 90 procent av boråsarna tillgång till 100 Mbit/sekunds bredband.

För mig har det hela tiden varit självklart att staden själv ska äga nätet – det är grundläggande infrastruktur ungefär som gator och vägar, och det ska vara gemensam egendom. Många goda krafter har arbetat efter den linjen och snart är det dags att börja gräva!

