Nu byggs nya skolan på Kristineberg!

En barndoms”synd” fick jag bekänna när första spadtaget togs idag. Kristinebergskolan var ju min skola på låg- och mellanstadiet från 1978 och flera år framåt. Den gamla skolan står forfarande kvar mitt i rivningen med sitt platta tak. Det var där ett litet äventyr fanns. Där klättrade vi upp, fastän vi inte borde ha gjort det!

kristineberg 013kristineberg 004

Men skolan från 1974 som var fin och nästan ny på min tid har blivit illa åtgången sedan dess. Till höstterminen 2015 flyttar skolan in i det nybygge som startar nu. Äntligen, sa rektorn Ann-Kristin Sjörén-Stendahl när hon och fjärdeklassarna grävde första spadtaget.

Skolan kommer att ligga i ett område där Borås växer. I våras var jag med på invigningen av Kronängs nya fotbollsanläggning efter Gässlösavägen. Snart kan det också vara dags för att bygga nya bostäder alldeles i närheten.

Jag tog ett nostalgiskt varv kring den låga gamla byggnaden, sedan konstaterade jag att nya Kristinebergskolan blir en skola för framtiden!nya

