En ström av invigningar!

Ibland radar invigningarna verkligen upp sig. Men det gör ingenting, för en invigning betyder ju egentligen alltid att något bra har hänt!

Igår var jag ute vid Gässlösa och tog det första spadtaget till den bit väg som ska förbinda riksväg 40 och riksväg 27, utan att bilarna måste i genom centrala Borås. Det var på förmiddagen.

bl1

På kvällen ”tvingades” jag stöta kula! Något sådant har inte hänt sedan 80-talet i skolgymnastiken och jag var verkligen inte någon större talang. Det var riktigt nervöst att behöva starta Friidrotts-SM med en stöt inför publik på Stora Torget. 6,13 klarade jag, ungefär 10 meter kortare än de tävlande damerna som stötte med samma vikt på kulan som jag. På fredagkvällen huvudinvigningen av Friidrotts-SM, denna gång på Ryavallen.

Däremellan hann jag faktiskt också klippa av en kabel, och det var inte något sabotage utan symbolen för att Borås Elnäts nya lokaler var invigda. Det är lärorikt att hålla tal i samband med sådana här händelser, man får ta reda på fakta och lär sig mycket på köpet. Här är en berättelse ur skriften Borås Stads Elektricitetsverk utgiven 1944.

”Den 24 mars 1879 är ett datum, väl värt att ihågkommas i Borås historia. Då uppflammade för första gången det elektriska ljuset i denna stad”

Tänk er att ha levt hela vintrar på den tiden, med bara eld och eldbaserat lampsken och då kommer en ingenjör till stan och riggar en lampa på ett fabrikstak, väntar in kvällen och tänder!

Borås tidning skrev att så fort ljuset tändes blev Viskan ”så långt hon låg öppen för ljusets strålar och strandgatan midt emot fabriken, hvilken var uppfylld af en stor massa nyfikna åskådare, klart, nästan bländande upplyst”.

bl2

