Bästa tänkbara start på dagen

Startade gårdagen med ett besök på min gamla skola, Kristinebergsskolan. Det var två 4:e klasser som bjudit in för att lyssna, fråga och prata politik. Det är en väldigt speciell känsla att se allt det nya tillsammans med det som är så bekant. En fantastiskt fin skola, med ett läge som lockar till lek och spel på rasterna.

Men bäst av allt är ändå eleverna. Spänt lyssnande, engagerade, hela tiden med, massor av frågor och synpunkter. Besök i förskolor och skolor är något alla skulle ha möjlighet att göra.

Min modell för att ”förklara” kommunen är att eleverna får utgå från sig själva. Vattnet till morgonduschen – var kommer det ifrån? Den tomma tetran efter frukosten – vem tar hand om den? Trottoaren som leder till skolan – vem ser till att den finns? o s v. Det gör ”kommunen begriplig” och allt fler händer räcks upp.

När jag lämnar klassrummet och åter är ute på skolgården kan jag se skogsbacken, lekredskapen och den kvarglömda fotbollen. Det här har en gång varit en central och viktig del i min vardag. Trots det lite gråkalla vädret är det lätt att bli varm av dagens möte och alla ljusa minnen. 

Bild

