En ny stad!

Det här blogginlägget får heta ”En ny stad”. Jag vet att ”ny stad” är en överdrift, men det är lite så det känns när man får chansen att presentera det som nyligen har hänt och det som är på gång! Jag var inbjuden till PRO Norrby igår eftermiddag och fick precis den chansen, att visa ett bildspel och berätta om sådant som gör vår stad bättre, vackrare, mer funktionell.

Sandwalls plats

Kerstin Wahlgren talar engagerat om Nedre Norrby.

Kerstin Wahlgren talar engagerat om Nedre Norrby.

Sandwalls plats före och efter blev mitt första exempel, men det handlar om mycket mer! En del ligger nära i tiden, annat får vi vänta längre på. Här är några exempel: Det planerade Orangeriet i Stadsparket, strandpromenad längs Viskan bakom Grand och Åhlénshuset och inte minst Simonsland. Just Simonsland har jag fått besöka nu i eftermiddag, och det blir såpass fantastiskt att jag återkommer med ett eget blogginlägg som bara handlar om det.

Jag visade också en skiss över hur området som kallas Nedre Norrby skulle kunna bli ett bostadsområde. Just nu är där grusytor, parkeringar, ett ödeland mellan Norrbyleden och Magasinsgatan som en långvarig skamfläck mitt i vår stad.

En av flera intressanta frågor på PRO-mötet handlade just om Nedre Norrby. Kerstin Wahlgren hade förberett sig genom att ta reda på tio år gamla handlingar med planer som är väldigt lika dem jag presenterade för området. Hon undrade med rätta: Varför händer ingenting? Hur kan det få ta så lång tid?

Skiss över ett eventuellt framtida Nedre Norrby.

Skiss över ett eventuellt framtida Nedre Norrby.

Svaret på frågan om varför inget händer med området mellan Magasinsgatan och Norrbyleden är att staten har lagt en död hand över hela denna delen av staden. Området är fridlyst i väntan på att Götalandsbanan kanske ska byggas där.

Men strax före jul blev ett avtal äntligen klart med Trafikverket, som går med på att förskottsutreda Götalandsbanans sträckning från Bollebygd mot Borås. Vi räknar med att vi inom ett par år har ett svar på vad vi får göra med Nedre Norrby. Till slut kan det vara dags för visioner att bli verklighet där!

