Borås får nya bostäder! HSB bygger bostadsrätter

HSB bygger snart på Byttorp.

HSB bygger snart på Byttorp.

Igår skrev jag om Borås som växer, snart är vi 105 000! Att vi blir fler betyder naturligtvis också att nya bostäder måste byggas.

Jag pratade via Twitter med en ganska nybliven boråsare, inflyttad hit från Brasilien via Göteborg. Hon ville göra mig uppmärksam på svårigheten att hitta hyreslägenheter i Borås och jag svarade henne: Vi gör vad vi kan via de kommunala bostadsbolagen!

Cirka 300 hyreslägenheter är under byggnad inne i Borås, ungefär hälften är studentlägenheter och hälften är vanliga lägenheter. Det är kommunägda AB Bostäder som står för detta.

Men en växande stad behöver också hjälp av andra intressenter och därför är det glädjande att HSB nu bygger 46 bostadsrätter på Byttorp. Så sent som igår fick jag det definitiva beskedet om att detta kan offentliggöras.

Bygget startar enligt planerna i maj, och mot slutet av 2014 ska det vara klart.

Bostadsrätter på Byttorp. Bilder publicerade med tillstånd av HSB Göta.

Bostadsrätter på Byttorp. Bilder publicerade med tillstånd av HSB Göta.

