Borås och Ulricehamn kommer snart närmare varandra

En bild av medieintresset när det första spadtaget skulle tas på nya riksväg 40. I förgrunden ser ni Lars Holmin (M) kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn, i bakgrunden jag.

En bild av medieintresset när det första spadtaget skulle tas på nya riksväg 40. I förgrunden ser ni Lars Holmin (M) kommunstyrelsen ordförande i Ulricehamn, i bakgrunden jag.

Jag var i Ulricehamn i förmiddags och såg på ett slags vuxenlek i sanden (hoppas att ni ursäktar det lite skämtsamma sättet att beskriva evenemanget).

Egentligen handlade det ju om något både viktigt och allvarligt! Hösten 2015 är det äntligen dags att inviga nya väg 40, den sista biten som ännu inte är motorväg mellan Borås och Ulricehamn. Det första spadtaget togs idag vid industriområdet Karlsnäs norr om nuvarande väg 40 i Ulricehamn, ”spadtag” med två grävskopor och varsin sandhög.

Därmed knyts arbetsmarknaderna i de två systerstäderna närmare varandra. Eller som trafikverkets regionchef i Västsverige Håkan Wennerström ungefärligen uttryckte det: ”Det är nästan alltid bra att vi kommer närmare, utom bilar i trafiken som vi inte vill ska vara för nära inpå varandra”. Rätt sorts närhet blir det när den nya motorvägen äntligen är klar. Bygget är också en viktig trafiksäkerhetsåtgärd när vi slipper den allra sämsta kvarvarande delen av riksväg 40.

När vägen invigs om ett par år har vi mötesfri väg hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm, och för den låter GPS:en eller Google maps välja väg åt sig ligger Borås då efter den självklara huvudleden mellan landets två största städer.

Äntligen ny väg på väg!

Borås Tidning skriver så här

Första skoptaget. Lars Holmin gräver.

Första skoptaget

Annonser