En vän och en person som jag beundrar

Skriver mest om politiska frågor på bloggen. Men skulle idag vilja vara lite personlig och presentera en god vän till mig och en person jag beundrar; Sven Andreasson.

 Jag träffade Sven första gången i mitten av 1990-talet. Han var då ordförande i PRO Målsryd-Gånghester och hade en tanke om att  bygga ett seniorboende i Gånghester. I en tid då vi hade över 1000 tomma lägenheter i Borås och det knappt byggdes något kändes det hela mycket avlägset. Men Sven är nu en gång för alla en synnerligen engagerad person och har han en vision så gör han allt för att den skall förverkligas. Så efter några år, och med lite stöd av kommunen, stod seniorboendet i Gånghester klart.

 Sven började 1937 vid 15 års ålder som springpojke ”på bilarna” vid Nya Bryggeriet i Borås, 1953  lastbilsförsäljare av Scania för att avslutade som disponent för EG Larsson.

Att han är engagerad visar sig även i yrkeslivet, 1973 blev Sven diplomerad efter att sålt 500 Scania lastbilar.

Men också IF Elfsborg har engagerat. Inte bara det att han sett alla guldmatcher – den första på Ramnavallen 1936. Även ordförandeklubban svingade han 1976 – 78. Sin energi trogen såg han till att Elfsborg fick en egen skiva. Kontakt med Streaplers ledde till en sång och att Jan Öjlers gjorde en inspelning. Inga pengar i kassan och en kostnad på ca. 110 000 kr. Det ordnade sig, säger Sven med glimten i ögat; vi sålde för mellan 30 – 40 000 kr vid första matchen.

Idag träffade jag återigen Sven där han hade lite nya funderingar. 91 år gammal är kraften i engagemanget kraftfullare än hos de flesta människor jag mött.

 Bild

